NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى
بْنِ فَارِسٍ
حَدَّثَنَا
سَعِيدُ بْنُ
مُحَمَّدٍ
حَدَّثَنَا
أَبُو
تُمَيْلَةَ
قَالَ حَدَّثَنِي
أَبُو
جَعْفَرٍ
النَّحْوِيُّ
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
ثَابِتٍ
قَالَ
حَدَّثَنِي
صَخْرُ بْنُ
عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ
بُرَيْدَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ جَدِّهِ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ
إِنَّ مِنْ
الْبَيَانِ
سِحْرًا
وَإِنَّ مِنْ
الْعِلْمِ
جَهْلًا
وَإِنَّ مِنْ
الشِّعْرِ
حُكْمًا وَإِنَّ
مِنْ
الْقَوْلِ
عِيَالًا
فَقَالَ صَعْصَعَةُ
بْنُ
صُوحَانَ
صَدَقَ
نَبِيُّ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَمَّا
قَوْلُهُ
إِنَّ مِنْ
الْبَيَانِ سِحْرًا
فَالرَّجُلُ
يَكُونُ
عَلَيْهِ الْحَقُّ
وَهُوَ
أَلْحَنُ
بِالْحُجَجِ
مِنْ صَاحِبِ
الْحَقِّ فَيَسْحَرُ
الْقَوْمَ
بِبَيَانِهِ
فَيَذْهَبُ
بِالْحَقِّ
وَأَمَّا
قَوْلُهُ
إِنَّ مِنْ
الْعِلْمِ
جَهْلًا
فَيَتَكَلَّفُ
الْعَالِمُ
إِلَى
عِلْمِهِ مَا
لَا يَعْلَمُ
فَيُجَهِّلُهُ
ذَلِكَ
وَأَمَّا
قَوْلُهُ
إِنَّ مِنْ
الشِّعْرِ
حُكْمًا
فَهِيَ هَذِهِ
الْمَوَاعِظُ
وَالْأَمْثَالُ
الَّتِي
يَتَّعِظُ
بِهَا النَّاسُ
وَأَمَّا
قَوْلُهُ
إِنَّ مِنْ
الْقَوْلِ
عِيَالًا
فَعَرْضُكَ
كَلَامَكَ
وَحَدِيثَكَ
عَلَى مَنْ
لَيْسَ مِنْ
شَأْنِهِ وَلَا
يُرِيدُهُ
(Sahr b. Abdullah İbn
Büreyde'nin) dedesinden demiştir ki: Rasûlullah (s.a.v.)'i şöyle buyururken
işittim:
"Kuşkusuz bazı
sözler sihir (gibi tesirledir, bazı ilimler cehalettir. Bazı şiirler,
hikmettir, bazı sözler de vebaldir."
(Bu hadis-i şerif bu şekilde
rivayet edilmiştir) bunun üzerine Sa'sa'a b. Sûhan şöyle dedi: "Kuşkusuz
bazı sözler sihir (gibi etkili) dir" sözüne gelince (bunun manası şudur):
"Hak bir adam'ın
aleyhine olur. (fakat bu adam) delilleri dile getirmekte hak sahibinden daha
güçlüdür. (Bu adam) konuşmasıyla toplumu etkiler ve gerçeği alır götürür.
"Bazı ilimler de cehalettir" sözüne gelince (bunun da manası şudur:)
Bir âlim kendini
bilmediği bir konuda konuşmaya zorlar, bu da onun cahilliğini ortaya çıkarır.
"Bazı şiirler
hikmettir" sözüne gelince, bu hikmet olan şiirler ise (şiirlerden oluşan)
vaazlar ve halkın öğüt aldığı darb-i meselelerdir.
"Bazı sözler de
(söyleyen kimseler için) bir vebaldir" sözüne gelince (bu) sözünü
kendisini ilgilendirmeyen ve (dinlemek) istemeyen kimselere söylemendir."
İzah:
Buhari, şehadat, hiyel;
ahkâm; Müslim, akdiye; Ebu Davud, akdiye: Tirmizî, ahkâm; Nesâî, kada; İbn
Mace, ahkam; Muvatta, afediyye; Ahmed b. Hanbel, II, 332, VI. 203, 290, 307,
308, 320.
Bu hadis-i şerifi
musannif Ebu Davud, Sa'sa'a b. Suhan'ın anlayışına göre açıklamıştır. Sa'saVnın
yaptığı bu açıklama Ebu Davud (r.a)'ın anlayışına da uygundur.
Biz "Bazı sözler
sihir (gibi etkili)dir." sözünü (5009) numaralı hadisin şerhinde,
"Bazı şiirler de hikmettir" sözünü ise (5010) numaralı hadisin
şerhinde açıkladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz.
Biz burada ancak daha
önce izahı geçmeyen cümleleri tahlil etmeye çalışacağız.
1. "Bazı ilimler
cehalettir." sözüyle kasd edilen ilim, falcılık gibi, tarihin kesinlikle
tesbit edemediği karanlık devirlere ait İsrailiyyat kabilinden asılsız
haberler ve faydasız bilgiler yığınıdır. Bunları öğrenmek insana birşey
kazandırmadığı gibi hem faydalı bilgiler öğrenmek için son derece kıymetli olan
zamanın zayi olmasına sebep olacağı, hem de gerçekten lüzumlu olan bilgileri
Öğrenmeye fırsat bırakmayıp, onların yerini alacağı için, bu bilgiler cehaletle
özdeştir. Son derece kısıtlı olan ömrünü bunlarla geçiren kimse, gerçek ilmi
öğrenmeye imkan bulamayacağından cahil kalmaya mahkûmdur. Onun için efendimiz
bu tür bilgileri öğrenmenin insanın gerçek bilgileri öğrenmesine engel
olacağını haber vererek ümmetini bu hususta ikaz etmiştir.
Bu cümleyi daha farklı
şekillerde anlayanlar da vardır. Bazılarına göre bu cümle ile anlatılmak
istenen kişinin ilmiyle amel etmemesidir. Çünkü kişi bilgisiyle amel
etmeyince, hiç bilgisi olmadığı için amel edemeyen cahilden farkı kalmaz.
Bazılarına göre de bu
cümle ile kast edilen, bilmediği konularda konuşmaya kalktığı için çelişkili tutarsız
sözler söylemek durumuna düşen âlimdir. Çünkü her ne kadar diğer konularda
bilgisi varsa da bilmediği konularda konuşarak bilgi vermeye kalktığı için
onun vermeye çalıştığı bu sözde bilgiler aslında cehaletten başka birşey
değildir.
2. "Bazı sözler de
vebaldir." cümlesine gelince, bu cümle ile kast edilen: "Belanın
gelmesini temenni eder mahiyette veballi sözler söylemek ve karşıdakine
kendisini ilgilendirmeyen ya da seviyesinin üzerinde olan sözler söyleyerek onu
bıktırmaktır."
Metinde geçen "...
delil getirmekte hak sahibinden daha güçlü olur..." cümlesini (3583)
numaralı hadisin şerhinde açıkladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz.